a) Lomake voisi varmaan toimia niin, että tyhjäksi jätettyjen kenttien arvoksi tulee automaattisesti nolla eikä käyttäjän tarvitse vaivautua niitä nollia täyttelemään.
b) No ainakin virheilmoitus voisi olla ymmärrettävämpi. Yksikäsitteisyysrajoitteet? Yleensäkin tuollaiset ponnahdusikkunaan tulevat virheilmoitukset ovat ärsyttäviä, koska vaativat yhden ylimääräisen klikkauksen.
c) Keskeytä-painike on lähempänä käyttäjän lomakkeella etenemissuuntaa kuin Lähetä-painike? Voi tulla aika monta keskeytystä vahingossa.
a). Virheilmoituksen kieli on kauhea. Käyttäjälle ei huudeta (!-merkki). Käsittämätön, että käyttäjän pitää kirjoittaa nolla jokaisella rivillä, jossa ei ole arvoa - se pitäisi tulla automatisesti, 80-luku on jo ohi ;). Kahden osion virhe toistetaan samalla virheilmoituksessa - kuka voi tietää, että ensimmäinen kuuluu ensimmäiselle kysymykselle ja toinen toiselle? Verkkosivut yleensä eivät puhu (...says). Onko näin, että Finnveran sivulla näkyy linkki innolink palvelusta, joka on todennäköisesti kyselypalvelun kehittäjä Finnveralle?)
b). Ilmoituksesta ei ole hyötyä, koska ei kerro mikä ei kelpaa? Kolmekertainen (edes neljäkertainen) toisto väsyttää... ilmoitusta voi niputtaa, että rivillä 2, 7 ja 8 virhe X tapahtui ja MITÄ KÄYTTÄJÄ VOI KORJAA SEN. Termit ovat sekavia (yksikäsitteisyysrajoitteet)...
c). En kommentoi lomakkeen sisältöä, mutta on iso riski, että käyttäjä klikkaa Keskeytä ennen kuin huomaa Lähetä painiketta. Luonollisempi olisi Lähetä ja Edellinen painikkeet oikealla puolella, ei vasemmalla.
a) Lomake voisi varmaan toimia niin, että tyhjäksi jätettyjen kenttien arvoksi tulee automaattisesti nolla eikä käyttäjän tarvitse vaivautua niitä nollia täyttelemään.
VastaaPoistab) No ainakin virheilmoitus voisi olla ymmärrettävämpi. Yksikäsitteisyysrajoitteet? Yleensäkin tuollaiset ponnahdusikkunaan tulevat virheilmoitukset ovat ärsyttäviä, koska vaativat yhden ylimääräisen klikkauksen.
c) Keskeytä-painike on lähempänä käyttäjän lomakkeella etenemissuuntaa kuin Lähetä-painike? Voi tulla aika monta keskeytystä vahingossa.
a). Virheilmoituksen kieli on kauhea. Käyttäjälle ei huudeta (!-merkki). Käsittämätön, että käyttäjän pitää kirjoittaa nolla jokaisella rivillä, jossa ei ole arvoa - se pitäisi tulla automatisesti, 80-luku on jo ohi ;). Kahden osion virhe toistetaan samalla virheilmoituksessa - kuka voi tietää, että ensimmäinen kuuluu ensimmäiselle kysymykselle ja toinen toiselle? Verkkosivut yleensä eivät puhu (...says). Onko näin, että Finnveran sivulla näkyy linkki innolink palvelusta, joka on todennäköisesti kyselypalvelun kehittäjä Finnveralle?)
VastaaPoistab). Ilmoituksesta ei ole hyötyä, koska ei kerro mikä ei kelpaa? Kolmekertainen (edes neljäkertainen) toisto väsyttää... ilmoitusta voi niputtaa, että rivillä 2, 7 ja 8 virhe X tapahtui ja MITÄ KÄYTTÄJÄ VOI KORJAA SEN. Termit ovat sekavia (yksikäsitteisyysrajoitteet)...
c). En kommentoi lomakkeen sisältöä, mutta on iso riski, että käyttäjä klikkaa Keskeytä ennen kuin huomaa Lähetä painiketta. Luonollisempi olisi Lähetä ja Edellinen painikkeet oikealla puolella, ei vasemmalla.
Hienot esimerkit!
Terveisin Porvoosta,
Sonia Kaukonen