Mikä on se kriittinen tieto asiakkaasta
- mitä ei yleensä hankinta,
- mutta mikä pitäisi hankkia heti kehityshankkeen alussa
- tieto, joka on kriittinen kehityshankkeen onnistumiseksi?
Vastaus
- Kriittinen tieto asiakkaasta: Kohdemaailmamalli (engl. TWM, Target World Model)
- Kohdemaailmamalli hankitaan Kohdemaailma-analyysilla (engl. TWA, Target World Analysis)
Yleisesti ajatellaan, että käyttäjäkeskeinen suunnittelu aloitetaan kysymyksillä:
- "Ketä ovat käyttäjät?"
- "Mitkä ovat käyttäjätehtävät?"
Kohdemaailma ei ole sama kuin käyttäjän maailma:
- Käyttäjän maailma on dynaaminen: tehtävät, joita käyttäjän tulee tai joita käyttäjä haluaa tehdä.
- Asiakkaan kohdemaailma on perustaltaan staattinen. Se kuvaa asiakkaan maailman ontologian: asiat ja niiden hierarkkiset ja rinnakkaiset suhteet.
- Esimerkiksi kun kehitetään yliopiston tohtorikoulutusta tukeva tietojärjestelmä, kohdemaailma on yliopiston tohtorikoulutus.
- Vastaavasti kohdemaailma on sairaalaan ilmoittautuminen (itseilmoittautumisjärjestelmä), lääkärien erikoistumiskoulutus (erikoistumiskoulutuksen hallintaohjelmisto) ja yrityksen toiminta (toiminnanohjausjärjestelmä).
Kohdemaailma-analyysi tarkoittaa sukeltamista asiakkaan maailman syvälliseen ymmärrykseen - "tunne asiakas paremmin kuin hän itse" - ennen suunnittelun alkamista.
Ilman asiakkaan maailman syvällistä ymmärtämistä on suuri riski, että kehittämistyö lähtee vikasuuntaan, seurauksena usein raskaatkin muutostyöt tai lopputulos, joka ei vastaa asiakkaan ja käyttäjien tarpeita.
Kohdemaailma-analyysi ei tarvitse vie pitkää aikaa. Usein kolmessa päivässä saadaan aikaiseksi syvällinen malli. Toki analyysin tekeminen on intensiivistä ja ajattelua vaativaa.
Kohdemaailmamallin ja kohdemaailma-analyysin tarkempi kuvaus löytyy kirjasta Kohdemaailma-analyysi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti