Millä tavoilla ottaa käyttäjät mukaan paremmin (laadukkaammin, eettisemmin) kehityshankkeisiin, ja mitä tapoja tulee välttää?
"Käyttäjäkeskeinen suunnittelu" on osoittautunut terminä harhaanjohtavaksi.
- Monet reaalimaailman esimerkit osoittavat, että asiaan perehtymätön tulkitsee termin usein väärin.
- Ei ymmärretä sitä, että käyttäjäkeskeisyys tarkoittaa vain rajattua tapaa ottaa käyttäjiä mukaan.
- Se ei tarkoita siis suinkaan sitä, että käyttäjälle voidaan antaa mitä erilaisimpia rooleja
Tästä väärinkäsityksestä pari, mielestäni aika karmeaa esimerkkiä reaalimaailmasta:
- Koulujen käyttöön tarkoitetun järjestelmän käyttöliittymän suunnittelijaksi laitettiin erään koulun rehtori
- Monissa julkisissa hankinnoissa käytettävyyttä pisteytetään siten, että käyttäjäraati antaa pisteet (esim. 1 - 10) käytettävyydestä toimittajien esittämän demon perusteella.
Tällaiset käytetyt tavat eivät toimi, ja samalla ovat eettisesti vääriä käyttäjiä kohtaan. Esimerkiksi käyttäjähaastattelut pitää tehdä tietyllä tavalla; muuten voivat sekä tuottaa epäluotettavaa tietoa ja samalla ovat käyttäjien huonoa kohtelua.
Oikeat ja väärät tavat
- Oikeita tapoja ottaa käyttäjät mukaan on neljä. Kaikki perustuvat siihen, että käyttäjää pidetään ainoastaan oman osaamisensa asiantuntijana.
- Vääriä - mutta usein käytettyjä - tapoja voidaan tunnistaa ainakin seitsemän. Näissä tavoissa käyttäjälle annetaan muita tehtäviä kuin oman osaamiseensa liittyviä, kuten käyttöliittymien arviointia, suunnittelua, ja mielipidekysymyksiin vastaamista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti