keskiviikko 20. huhtikuuta 2011

Käytettävyyttä ei vaadita kilpailutuksissa

Oulun yliopistossa vasta tehdyssä tutkimuksessa käytiin läpi julkisia tietojärjestelmien tarjouspyyntöjä, kaikkiaan 38 kappaletta. Tuloksena oli, että useassa tarjouspyynnössä kyllä yritettiin vaatia käytettävyyttä: 29 tarjouspyynnössä käytettävyys oli esillä vaatimuksena jollakin tavalla.  Kuitenkaan ei löytynyt yhtään tarjouspyyntöä, jossa olisi aidosti vaadittu käytettävyyttä. http://www.yourhost.is/images/stories/NordiCHI2010/accepted/281.html

Mitä tarkoittaa aito käytettävyysvaatimus? Sen olisi aluksikin oltava muodollisesti vaatimus. Lisäksi sen tulisi sisällöllisesti määrittää sovelluksen järkevää käytettävyyttä. Tarkemmin sanottuna:
  • Vaatimusten tulisi olla todennettavia: vaatimuksen täyttyminen tulisi pystyä tarkistamaan niin, että ei ole erimielisyyksiä vaatimuksen toteutumisesta.
  • Vaatimusten tulisi olla valideja: vaatimus on sisällöltään oikea (= vaatimusten toteutuminen tarkoittaa oikeasti käytettävyyttä)
  • Lisäksi vaatimusten tulisi olla kattavat: niiden tulisi määrittää järjestelmän käytettävyys riittävästi eri näkökulmista
Nämä ehdot täyttäviä  vaatimuksia ei löytynyt läpikäydyissä tarjouspyynnöissä. Eikä ole löytynyt sen jälkeenkään - olen pyrkinyt seuraamaan säännöllisesti uusia tarjouspyyntöjä.

Aitojen käytettävyysvaatimusten määrittäminen on oikeasti haastavaa. Seuraavissa postauksissa käyn läpi asiaa esimerkkien kautta.

2 kommenttia:

  1. Vastasimme juuri julkiseen tarjouspyyntöön, jossa toimittajan tuli sekä suunnitella käyttäjälähtöisesti että käytettävyystestein osoittaa käytettävyyden riittävä taso. Edistyksellistä, vaikkei täysin aukotonta!

    VastaaPoista
  2. Onko sinulla tuo tarjouspyyntö? Voisitko lähettää sen sähköpostilla? (timo.jokela@joticon.fi). Se voi olla minulla, mutta en ole varma. Voisin katsoa sitä ja kommentoida.

    VastaaPoista