sunnuntai 17. huhtikuuta 2011

Käytettävyyden varmistus ei ole rutiinia

Käytettävyyden varmistus ei ole rutiinia. Käytettävyyttä ei varmisteta käyttäjäkeskeisillä prosesseilla tai menetelmillä: ei käytettävyystestauksella, käyttäjätutkimuksilla, käyttötapausmäärittelyillä, käytettävyysohjeistoilla.

Asiaa on tutkittu tieteellisesti, esimerkiksi Rolf Molichin vetämät CUE -tutkimukset: http://www.dialogdesign.dk/CUE.html

Esimerkiksi voi mielestäni ottaa vaikka tapaus Nokian. Nokia on aktiivinen käytettävyys- ja käyttäjäkokemuskentällä: mukana alan konferensseissa, yrityksessä on alan tunnettuja asiantuntijoita, useita alan tohtoreita, yrityksessä on sovellettu ja kehitetty käytettävyysalan menetelmiä. Siltikin Nokian "käyttöliittymäkohtalo" oli mitä oli (miksi näin - se ei ole tämän kirjoituksen aihe).

Käyttäjäkeskeisyyttä, käytettävyysprosesseja ja menetelmiä vaatimalla ei varmisteta käytettävyyttä. Se, miten käytettävyyden varmistusta voi tehdä ja erityisesti tietojärjestelmien hankinnoissa, on tämän blogin aihe.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti