torstai 23. maaliskuuta 2017

Onko ratkaisu käytettävyyden ongelmiin se, että palkataan käyttäjiä kehitystiimiin?

Sain palautetta edelliseen videooni, jossa käsittelin erään lääkärin esityksessään esiin ottamia kysymyksiä:
  • Millainen pitäisi olla järjestelmien koulutettavuus?
  • Miten käyttäjien pitäisi osallistuaa kehitystyöhön?
Palautteen perusteella tein uuden (lyhyen) videon, jossa tarkennan vastausta jälkimmäiseen kysymykseen. Erityisesti vastaan kysymykseen: Onko ratkaisu käytettävyyden ongelmiin se, että palkataan käyttäjiä (esim. lääkäreitä) kehitystiimiin? 

Videon pituus: 3min 20s.



------------
EDIT (24.3.17). Sain palautetta tähänkin (kiitos siitä!). Ja pieni tarkennus videoon. Oleellista on, että kehitystiimin tulee hankkia ymmärrys asiakkaan maailmasta. Tietenkin on periaatteessa mahdollista, että palkataan käyttäjä kehitystiimiin, jos tuota ymmärrystä ei muuten pystytä hankkimaan.

Mutta käyttäjien palkkaaminen ei ole mielestäni yleinen ratkaisu. Lähtökohtaisesti syvällisen ymmärryksen asiakkaan maailmasta pystyy hankkimaan paljon kevyemmin kuin palkkaamalla. Näkemykseni on, että käyttäjien ja muiden substanssiosaajien haastattelut (kuitenkaan ei ihan millaiset vain - tästä enemmän toiste) ovat avainmenetelmä.

Ja vielä: näen riskin siinäkin, jos palkataan (yksi) käyttäjä kehitystiimiin. Mielestäni lähtökohtaisesti ei tulisi olettaa, että tämä käyttäjä osaa aina sanoa oikeat vastaukset (vaikka tuntisikin syvällisesti substanssin). Kehitystiimin tulisi joka tapauksessa hankkia syvällinen ymmärrys asiakkaan maailmasta.
-----------

PS. Liity postituslistalleni tästä!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti