perjantai 3. helmikuuta 2017

Matkakortinlukija. Osa 15: Miksi käytettävyys petti, vaikka paljonkin käyttäjäkeskeistä suunnittelua? "Yleiset" syyt.

Nyt menen koko sarjan ytimeen: miten matkakortinlukijan käytettävyysongelmat mahdollisia, vaikka (paljonkin) käyttäjäkeskeistä suunnittelua?

Toivon, että tähän astiset "tausta"-osat ovat olleet mielenkiintoisia. Olen käynyt läpi:
  • matkakortinlukijan käyttöliittymän (yllättäviä) ongelmia
  • ehdottanut toimivampia ratkaisuja
  • käynyt läpi matkakortinlukijan käytettävyyssuunnitelmaa
  • analysoinut, miksi sovelletut periaatteet eivät varmista käytettävyyttä
  • analysoinut, miksi asetetut käytettävyysvaatimukset eivät toimi

Tässä osassa käyn läpi "yleisiä" syitä, mitkä matkakortinlukijan käyttäjäkeskeisessä suunnittelussa saattoivat mennä pieleen. Yleisillä syillä tarkoitan syitä, jotka ovat hankintatilanteesta riippumattomia; joita voi siis olla myös tuotekehityksessä.

Videon pituus: 5:24



Videossa viittaan ns. CUE (Comparative Usability Evaluations) -tutkimuksiin. Olen kirjoittanut niistä aiemmin blogissani, esimerkiksi täällä.

"Hankintateknisiä" syitä pohdin seuraavassa osassa.

Sarjan edellisen osan (14) voit katsoa täältä.
Sarja seuraavan osan (16) voit katsoa täältä.

PS. Saat ilmoituksen sarja uusista osista liittymällä postituslistalle!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti