maanantai 16. tammikuuta 2017

Matkakortinlukija, osa 11: Kauniit käytettävyyden periaatteet, jotka eivät toimi. Miksi?

Nyt menen varsinaiseen asiaan. Eli näillä ja seuraavilla videoilla vastaan kysymykseen: Miten on mahdollista, että tehdään paljonkin käytettävyystyötä, mutta lopputulos on käytettävyydeltään ongelmallinen?

Matkakortinlukijan hankinnassa käytettävyyden varmistamista on kuvattu kolmesta näkökulmasta:
  1. käyttäjäkeskeinen suunnittelu, 
  2. käytettävyysvaatimukset ja 
  3. käytettävyysarvioinnit (käytettävyyskatselmoinnit).
Näissä kahdessa videossa analysoin kohtaa 1: Miksi sinällään hyvän tuntuiset käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteet eivät varmista käytettävyyttä? Edes periaatteellisella tasolla.

Video 11a. Johdanto ja käytännön perustelut (pituus 6:15):


Video 11b. Teoreettiset perustelut ja johtopäätökset (pituus 6:22) 



Huom! Analyysissa käytän välillä termiä "käytettävyyssuunnittelu", synonyymina termille "käyttäjäkeskeinen suunnittelu".

Edellisen osan (10) voit katsoa täältä
Seuraavan osan (12) voit katsoa täältä.

PS. Saat ilmoituksen sarja uusista osista liittymällä postituslistalle!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti