Yksi käytettävyysalan guruja on Jared Spool. Persoonallinen kaveri ja tosi hyvä esiintyjä.
Kävin - tai käytiin porukalla - hänen kurssillaan joskus Nokialla ollessani joskus ammoin (vuonna 1995), aiheena paperiprotoilu. Se kurssi opetti paljon. Väitän muuten, että paperiprotoilulla oli ratkaiseva merkitys sille, että aikanaan Nokia oli käytettävyydessä markkinoiden ykkönen (ks. slide show paperiprotoilusta).
Nyt Jared kirjoittaa aiheesta "kolme kysymystä, mitä ei tulisi kysyä käyttäjätutkimuksessa": http://www.uie.com/articles/three_questions_not_to_ask/
Ja ottaa esiin seuraavat asiat:
- älä kysy käyttäjältä tulevaisuudesta
- älä kysy, kuinka käyttäjä suunnittelisi jonkun toiminnon (oma huomautus: tämä kiusaus tulee kovin helposti käytettävyystesteissä tai palavereissa käyttäjien kanssa)
- älä kysy siten, että tarjoat valmista ehdotusta syyksi
Nämä kaikki hyviä pointteja. Mutta eivät kaikki välttämättä uusia. Osallistuin CHI-konferenssin tutoriaaliin käyttäjien haastattelusta vuonna 1996. Pitäjänä Eileen Isaac. Hän toi esiin osittain samat asiat. Eli älä kysy käyttäjiltä:
- mitä he tekisivät hypoteettisissa tilanteissa (vastaa tuota "älä kysy käyttäjältä tulevaisuudesta")
- kuinka usein käyttäjät tekevät asioita
- milloin he tekivät viimeksi jonkin asian
- paljonko he pitävät jostain asiasta absoluuttisella skaalalla
Ja minä lisäisin tähän vielä oman mausteeni:
- kun kysyt, älä tyydy sellaiseen vastaukseen, jota et ymmärrä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti