keskiviikko 18. toukokuuta 2011

Pitkät nimikkeet on ok!

Olen talven aikana ollut ainakin kolmessa eri tilanteessa, jossa välilehtien tai painikkeiden nimikkeiksi on haluttu  lyhyitä ilmaisuja; mielellään yksi lyhyt termi. Kukaan noista henkilöistä ei ollut taustaltaan käyttöliittymäalan ihminen: pari projektipäällikköä ja yksi tuotepäällikkö. Kuitenkin siis aika päättävässä asemassa, kun tehdään käyttöliittymäratkaisuja.

"Lyhyet nimikkeet" näyttää siis olevan intuitiivinen ajattelutapa. Kuitenkaan tälle ei liene muuta perustelua, paitsi että jos on tilaongelma kuten usein pienissä näytöissä.

Kuitenkin pitemmän nimikkeet ovat suotavia, jos niillä tehdään asiat selvemmiksi eikä ole tilaongelmaa.  Esimerkkinä selkeästä, pitkästä nimikkeestä alla oleva SurveyMonkeyn dialogissa oleva "Päivitä kyselytutkimuksen otsikko" - painike.


Vai näkeekö joku pitkässä nimikkeessä olevan jokin ongelma?

1 kommentti:

  1. Yleensä lyhyillä nimikkeillä saadaan käyttöliittymästä elegantimman näköinen. Esim. leveät painikkeet eivät ainoastaan vie paljon tilaa vaan myös näyttävät hyvin raskailta. Visuaalisesti raskas ja suuri tulkitaan myös helposti tärkeäksi. Niinpä käyttöliittymäelementin merkitys esiintymiskontekstissaan kannattaa myös huomioida.

    Pitkien nimikkeiden kanssa tulee helposti tilaongelmia suuremmillakin näytöillä. Esim. pitkät välilehtien otsikot voivat pakottaa välilehdet useammalle riville, eikä sellaisen käyttö ole yhtä helppoa kuin jos välilehdet mahtuvat yhdelle riville.

    Usein ajatellaan myös lokalisaatioasioita termistöä suunnitteltaessa. Jos sovellus tarjotaan useammalla kielellä, on huomioitava eri kielet ja mm. niiden sanojen pituus.

    Käytettyjen termien tulkinnallinen selkeys ja ymmärrettävyys ovat kuitenkin ensiarvoisen tärkeitä. Siitä syystä ne voivat 'jyrätä' joitakin muita sinänsä hyviä käyttöliittymäsuunnittelun periaatteita.

    Esimerkki dialogin tapauksessa painikkeella on tilaa olla pitkä, mutta nimikkeeksi saattaisi riittää 'Päivitä otsikko', sillä dialogin otsikkopalkista käy selväksi, että ollaan muokkaamassa kyselytutkimuksen otsikkoa.

    Toisaalta olen itsekin käytettävyystesteissä havainnut, että monikaan käyttäjä ei juurikaan kiinnitä huomiota otsikkopalkin tekstiin. Käyttäjien katse ikäänkuin luonnostaa hyppää avautuvan dialogin (näkymän) sisään, joten aina ei yhden käyttöliittymäelementin ympärillä oleva kontekstikaan auta.

    Siispä sanoisin, että lyhyet termit on hyvä yleisohje, mutta siitä voi ja pitääkin poiketa, jos tilannekohtaiset syyt sitä edellyttävät.

    VastaaPoista