Kertoivat, että tilausautomaatti on ensimmäinen laatuaan Suomessa.
Idea siis sellainen, että tilauksen tekemisen jälkeen voi mennä pöytään odottamaan, ja salissa olevalta näytöltä näkee sitten, kun tilaus on valmis noudettavaksi (kuitissa on tilauksen numero, joka ilmestyy näytölle).
Mutta mitä arvelet, miten käytettävyysammattilaisella tilaus onnistui? Katsopa alla oleva video! Halutessasi voit jättää kommenttisi/ arvauksesi alle kommenttikenttään.
Videon pituus 3 min 36 s.
Hyvin se varmaan meni. Helpolta/selvältähän tuo näytti.
VastaaPoistaOma arvaukseni on, että gluteenittoman sämpylän valitseminen saattoi olla mutkana matkassa ekalla kerralla.
VastaaPoistaJanne Kuntolan kanssa sama arvaus
VastaaPoistaKomppaan edellisiä eli kompastuskivi oli tuon gluteiinittoman hampurilaisen kustomointi. Se että hoksaa painaa hampurilaisen kuvaa tuotteen muuttamiseksi ei ainakaan minulle olisi ollut itsestään selvää ja itse en ainakaan videon perusteella huomannut käyttöliittymässä siihen mitään kummempia vinkkejä.
VastaaPoistaKiitos arvauksista! Ja ihan oikein, gluteeniton oli se ongelma.
VastaaPoistaTilanne meni niin, että triplahampurilaisen valinnan jälkeen tulkitsin niin, että automaatilla ei voi tilata gluteenitonta (ajattelin että se on sen verran harvinaista). Jätin tilauksen kesken, menin tiskille, ja totesin myyjälle, että "eipä taida automaatilla onnistua gluteenittoman tilaaminen".
No, reipas myyjä totesi että onnistuu kyllä, ja saman tien lähti näyttämään, miten tapahtuu. Eli en itse edes ehtinyt kunnolla yrittämään gluteenittoman tilausta.
Tässä muuten hyvä case sille, miten tehdä käytettävyystestin tehtävänasettelu.
VastaaPoistaJos kyseessä olisi ollut käytettävyystesti, ja tehtävä olisi ollut "Tilaa gluteeniton hampurilainen", olisin ehkä onnistunut tilaamaan sellaisen. Eli testin tulos olisi ollut "väärä".
Syynä se, että tehtävä itsessään sisältää vihjeen. Ja hyvän tehtäväasetteluhan pitäisi olla sellainen, joka ei sisällä vihjettä.
Kysynpä: millainen tehtävänasettelu ei sisältäisi vihjettä tässä tapauksessa?