perjantai 3. lokakuuta 2014

Myös minä olen tyhmä käyttäjä

Myös minä - Timo Jokela - olen "tyhmä" käyttäjä. 


Olen monessa esityksessä ym. tuonut esiin, että järjestelmä- (tuote-) kehityksessä ei pitäisi kysyä käyttäjien mielipiteitä, toivomuksia tms. Olen usein siteerannut Steve Jobsia: "Apple ei kysy käyttäjiltä".

Tämä viestini on ehkä käsitetty joskus väärin. Olen joskus esittänyt kalvon (alla), jonka viesti on se, että "lääkärien mielipidettä ei pitäisi kysyä". Tämä ei tarkoita, että erityisesti lääkäreiltä ei pitäisi kysyä mielipidettä, vaan että yleensäkään suunnittelu perustuen käyttäjien mielipiteille on väärä lähtökohta. Viesti paremminkin on se, että lääkäreiden - ja muiden käyttäjien - ei tarvitse sanoa mielipiteitään.



Ja että ei tulisi väärinkäsitystä, tämä koskee myös minua. Myös minä käyttäjänä olen sillä tavalla "tyhmä", että minulta ei pitäisi kysyä. Toki kysyä jotain, mutta ei niitä asioita, joita usein kysytään.

----------------
ESIMERKKI ITSESTÄNI

Voinee sanoa, että olen ammattimainen sähköpostin käyttäjä. Kuvitellaanpa, että olisi tilanne, jossa minun käyttööni kehitetään uusi sähköpostiohjelma.

MÄÄRITTELYVAIHE

Tällaista ei:
Näen, että roolini ja tehtäväni sähköpostin käyttäjänä ei ole kertoa kehittäjille, millaista sähköpostia haluan, mitä piirteitä siinä pitäisi olla, millainen sähköpostiohjelma on hyvä ja niin edelleen. Minä käytän työssäni "aivoresurssejani" paljon mieluummin muuhun, en halua eikä minua kiinnosta käyttää niitä tällaiseen määrittelytyöhön, joka ei ole varsinaista työtäni.

Jos tällaisia asioita kuitenkin kysyttäisiin minulta, en missään tapauksessa halua ottaa vastuuta sanomieni vaatimusten, toiveiden ym. oikeellisuudesta ja laadusta.

Mutta parempi siis, että ei tällaisia asioita ollenkaan kysyttäisi minulta. Jos kysytään, niin kysyjän pitäisi ymmärtää, että hän kysyy "tyhmältä käyttäjältä". Ja myös ymmärtää se, että hän aidosti väsyttää ja rasittaa minua kysymyksillään.

Tällaista kyllä:
Sen sijaan kyllä voin kertoa ja näyttää, millaista minun sähköpostin käyttö on. Ja kertoa yleensä, millaista tämä oma työn tekeminen on. Sellaiset asioiden - siis faktoja omasta elämästä - kertominen on paljon helpompaa ja luontevampaa kuin pinnistellä toivomuksia tai haluja. Ja erityisesti tämä on luotettavampaa tietoa: kerronhan faktoista.

Tosin tässäkin oletan, että haastattelija on sellainen, joka osaa esittää oikeita kysymyksiä. Että minun ei tarvitsisi miettiä, että mitä kertoisin. Vaan että haastattelija ottaa vastuun siitä, että ohjaa minua kertomaan oikeista, relevanteista asioista.

Jos jää jotain tahattomasti kertomatta, sekään ei ole minun vaan haastattelijan vastuulla.

SUUNNITTELUVAIHE

Tällaista ei:
Sitten kun kehittäjät ovat kehittäneet jotain, minä en halua, että minulle tullaan esittämään rautalankamalleja tai muita kuvia suunnitteluratkaisuista ja odotetaan, että antaisin niistä palautetta.

Voin ehkä antaakin, mutta kysyjän pitäisi tietää se, että palautteeni laatu voi olla mitä tahansa. Ja koska se voi olla mitä tahansa, niin parempi on, että ei ollenkaan kysyttäisi.

Kaikkein karmeinta olisi, jos minun pitäisi antaa käyttäjänä jokin hyväksymisleima, että ehdotettu ratkaisu on riittävän hyvä. Tai sen variaatio: että minun pitäisi kertoa, mitä pitäisi muuttaa niin, että muutosten jälkeen sitten hyväksyisin.

Ja vielä yksi karmea variaatio: että minun pitäisi jossain käyttäjäraadissa pisteyttää sähköpostiratkaisuvaihtoehtoja toimittajien esittämien demojen perusteella.

Ja vielä yksi karmeus: että minun pitäisi olla mukana suunnittelemassa sähköpostin käyttöliittymää. Absolut kiitos ei!

Tällaista kyllä:
Voin kyllä kokeilla jotain prototyyppiä. Tarkoittaa, että voin yrittää tehdä normaaleja tehtäviäni sillä. Siis keskittyä tehtävän tekemiseen, en millään tavoin prototyypin arvioimiseen.

Voin myös jälkikäteen kertoa käyttäjäkokemuksestani. Mutta en halua arvioida suunnitteluratkaisuja, puhumattakaan, että minun odotettaisiin ehdottavan parannusehdotuksia.

Siis että roolini on käyttää vain, olla käytettävyystestin testihenkilönä. Mutta ilman, että tarvitsee ajatella mitään muuta kuin että yrittää käyttää.

----
PS. Tämä tietenkin tarkoittaa, että käyttäjien ja asiakkaiden tarpeiden selvittäminen on haastava tehtävä kehitystiimille. Millä konsteilla saada nopeasti ja tuloksellisesti tietoa käyttäjiltä ja asiakkailta ja miten haastatella heitä - kerron uudesta lähestymistavasta ja muustakin enemmän tulevassa kirjassani:  http://asiakastarve.launchrock.com/

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti