Haastattelu "Laitteiden huono käytettävyys ärsyttää" julkaistiin IT-lehdessä (Invalidiliitto) vuonna 2017 (nro 2). Laitan sen nyt tähän blogiin, koska siinä tiivistän monia keskeisiä mutta usein sivuutettuja käytettävyyden suunnittelun periaatteita:
- käytettävyys on suunnittelijoiden vastuulla
- kohdemaailma pitää olla suunnittelijoiden hallussa
- käytettävyys ei perustu käyttäjien mielipiteisiin vaan suunnittelijan ammattitaitoon
- käyttäjähaastatteluissa pitää keskittyä faktoihin, ei mielipiteisiin
- vihje käyttäjille: älä vastaa, jos sinulta kysytään "millaisia ominaisuuksia haluat uuteen järjestelmään"
- "tunne asiakkaan maailma paremmin kuin hän itse" pitäisi olla tavoite (ei ole vaikea saavuttaa!)
- hankinnoissa "saa sellaista käytettävyyttä mitä tilaa"; jos ei osaa tilata, niin saa mitä sattuu
Klikkaamalla kuvaa pääset lukemaan koko haastattelun.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti