Olen kirjoitellut vuosien varrella useammankin kerran Helsingin sanomiin. Useimmat kirjoitukset käsittelivät tietojärjestelmien helppokäyttöisyyttä julkisissa hankinnoissa.
Perustatavoitteena minulla oli, että julkiset hankkijat muuttaisivat käytäntöjään ja tekisivät tarjouspyyntönsä niin, että niissä aidosti vaadittaisiin käytettävyyttä toimittajilta. (enpä tässä tainnut onnistua muutoksen tekemisessä...)
Lisäksi myös muutama kirjoitus Nokiasta ja yhteiskunnallisista teemoista.
Alla kokoelma kirjoituksista, osittain oman muistinikin virkistykseksi. Linkeistä avautuvat niin kuvankaappaukset painetusta lehdestä kuin verkossa olevat tekstit. Linkit olivat alkujaan suoraan Hesariin, mutta koska ko. linkit näyttävät vanhentuvan ajan myötä (eivät enää vie artikkeleihin), niin linkit vievät omaan arkistooni.
Ammatilliset
9.11.2011: Atk-hankinnoissa vastuu kuuluu tilaajalle
Tässä vieraskynäkirjoituksessa tuon esiin se, että julkisissa hankinnoissa vastuu käytettävyydestä on viime kädessä hankkijoilla. Toimittajat eivät tee sen parempaa käytettävyyttä kuin mitä hankkijat tarjouspyynnöissään vaativat.
1.7.2012: Helppokäyttöisyyttä on osattava vaatia
Tämä vieraskynäkirjoitus on kohdistettu suoraan Apotin hankintaprojektiin. Pääsanomani on, että käytettävyys pitäisi määrittää pakollisissa vaatimuksissa. (Jälkikäteen voidaan todeta, että näin ei Apotissa tehty.)
12.9.2012: Tietojärjestelmän oltava helppokäyttöinen
Julkisuudessa on tuotu esiin, että Apotin koulutuskustannukset ovat korkeat. Tuon esiin sen ristiriidan, että jos Apotin sanotaan olevan helppokäyttöinen, niin silloin koulutukseen ei pitäisi tarvita paljon resursseja.
17.4.2013: Julkiset hankinnat eivät suosi halpaa
Usein väitetään, että huono laatu johtuu siitä, että "hinta ratkaisee" tietojärjestelmien hankinnoissa. Kuitenkin hinnan painoarvo valintakriteereissä on usein varsin alhainen. Vastoin yleistä ymmärrystä, jos halutaan laatua, niin hyvin laaditussa tarjouspyynnössä hinnan painoarvo on korkea.
18.3.2014: Vaikeakäyttöisyys myös uusien järjestelmien riesa
Jotta järjestelmät saataisiin aidosti helppokäyttöisiksi, ratkaisuna on käytettävyyden aito vaatiminen tarjouspyynnöissä. Tällaiseen käytännön muuttamiseen ei kuitenkaan näytä olevan halua.
17.10.2014: Mistä Nokian alamäki johtui?
Nokian alamäki ei ehkä johtunutkaan siitä, että Nokia ei kuunnellut käyttäjiä. Vaan siitä, että uskottiin käyttäjiä väärällä tavalla ilman, että johdolla oli oikeaa visiota.
24.3.2015: Helppokäyttöisyyttä pitää osata vaatia
Järjestelmiä ei saada helppokäyttöisiksi triviaaleilla toimenpiteillä kuten edellyttämällä käyttäjien mukanaoloa kehityksessä ja kysymällä heidän mielipiteitään.
30.8.2016: Gradun tekeminen on periaatteessa yksinkertaista
Gradun tekemisen vaikeutta liioitellaan; gradun tekeminen on periaatteessa looginen ja yksinkertainen prosessi. Esitän gradun tekemisen kolme päävaihetta.
22.1.2017: HSL ei tilannut helppokäyttöistä laitetta
Kommentoin sitä ristiriitaa, että vaikka HSL:n uuden matkakortinlukijan eteen tehtiin paljon käyttäjäkeskeistä suunnittelua, niin lopputuloksessa oli jopa triviaaleja käytettävyysongelmia.
18.4.2018: Tuliko Apotista vaikeakäyttöinen?
Kommentoin sitä ristiriitaa, että Apotin koulutuksen kerrotaan vaativan paljon resursseja, vaikka Apotin piti olla helppokäyttöinen.
1.8.2019: Palveluille pitää määrittää riittävä laatu
Laatua ei saavuteta korkeammalla hankintahinnalla tai hintarajalla vaan riittävän laadun määrittämisellä. Tästä seuraa nurinkuriselta vaikuttava lopputulema: jos julkisissa hankinnoissa haluaa hyvää laatua, valinnan tuleekin ratkaista viime kädessä hinta.
Yhteiskunnalliset
6.11.2014: Nykyinen avioliittolaki ei ole syrjivä
Kommentti avioliittolakikeskusteluun.
4.9.2017: Yhteiskunnan arvot ovat muuttuneet
Kommentti Antti Rinteen "synnytystalkoisiin".
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti