torstai 4. lokakuuta 2012

Kaikki maailman käyttäjät, liittykää yhteen ja kieltäytykää käyttäjäraadeista ja käyttöliittymädemojen pisteytyksistä!

Kirjoitin aiemmin jutun "Kaikki maailman käyttäjät, liittykää yhteen ja kieltäytykää käyttäjäraadeista ja käyttöliittymien katselmoinneista!" (31.8.12).

Käyttäjien (tai "käyttäjäraadin") tekemä demojen pisteytys on periaatteessa sama asia, vain eri konteksissa. Ja tuomioni on tälle käytännölle on sama kuin käyttäjien tekemille katselmoinneille: käyttäjien tekemä demojen pisteytys on ehdottomasti ei-suositeltava, epävalidi menettely!

Tätä käytäntöä näkee usein julkisissa tietojärjestelmien tarjouspyynnöissä, joissa valitaan "valmisohjelmistojen*" välillä. Käytettävyys on laitettu tarjouspyynnön yhdeksi arviointiperusteeksi siten, että "käyttäjäraati" laitetaan arvioimaan suunnitteluratkaisut pisteillä.

Perusteet sille, miksi tämä on toimimaton ja vääriä tuloksia antava menettely, ovat kutakuinkin samat kuin miksi käyttäjien ei tulisi tehdä käyttöliittymien katselmointeja (ks. juttu 31.8.).

Lisäksi tässä menettelytavassa on se iso ongelma, että käytettävyys on laitettu valintaperusteiden joukkoon. Jos aidosti halutaan käytettävyttä, se olisi oltava pakollinen vaatimus eikä valintaperuste. Ks. juttu 26.1.12.

Miten pitäisi sitten menetellä? Periaatteessa asia pitäisi mennä seuraavasti:

  1. Käytettävyys pakollisiin vaatimuksiin
  2. Käytettävyydelle määritettävä käyttäjän työhön pohjautuvat** validit vähimmäisvaatimukset (= millä kriteereillä käytettävyys on riittävän hyvä käyttäjien työn näkökulmasta)
Tuo kohta 2 on vaativa tehtävä. Oma karkea arvioni on, että sen määrittämiseen kuluu 80% hankinnan käytettävyyden varmistamisresursseista. Eli pääosa käytettävyyteen liittyvästä työstä olisi tehtävä ennen tarjouspyyntöä!

Kyseessä ei ole ihan pikkuhomma. Mutta eipä vaihtoehtokaan ole kummoinen. Niin kuin historia osoittaa, hankintojen tuloksena saadaan niin kovin usein järjestelmiä, joiden kanssa käyttäjät sitten kärsivät.


* Ovat itse asiassa usein ohjelmistoja, jotka konfiguroidaan asiakaskohtaisesti. Käytettävyyden arvioinnin kannalta ISO ero täysin valmisohjelmistoihin 
** Käytettävyys = käyttäjän työn tukemista 



1 kommentti:

  1. Hyvä Timo. Tosiaan kyseessä ei ole pieni ja helppo homma, mutta tosi tärkeä. Ei asiat julkishallinnossa käytettävyyden osalta parane jos siihen ei panosteta ja vaadita näitä asoita toimittajilta. Lisäksi pitää olla valmis maksamaan paremmasta käytettävyydestä. Parempi käytettävyys taas tehostaa toimintaprosesseja ja sitä kautta saadaan lisää tuottavuutta. Perusteet on siis olemassa ja nyt tarvitaan käytännön tekoja.

    VastaaPoista